Uwaga: uruchamianie JavaScript jest wyłączone w przeglądarce lub dla tej strony. Może to uniemożliwić udzielenie odpowiedzi na niektóre pytania tej ankiety. Proszę sprawdzić ustawienia swojej przeglądarki.

AWANS GEOINFORMACYJNY- innowacyjne kompetencje specjalisty geoinformacji na współczesnym rynku pracy:nr POWR.03.01.00-00-S171/17

(AWANS GEOINFORMACYJNY) ARKUSZ OCENY KOMPETENCJI INTERPERSONALNYCH I ANALITYCZNYCH

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Szanowni Państwo,

Przygotowując projekt "AWANS GEOINFORMACYJNY- innowacyjne kompetencje specjalisty geoinformacji na współczesnym rynku pracy:nr POWR.03.01.00-00-S171/17 założyliśmy, że poprzez udział w  stażach wzrosną Wasze umiejętności miękkie, kompetencje społeczne, interpersonalne, analityczne. Poniżej znajduje się zestaw zadań kompetencyjnych, który został przygotowany przez zespół naszych trenerów ze Studiów Podyplomowych WNPiD UAM.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), Osi priorytetowej III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym.

Pozdrawiam,

Małgorzata Mazurek

W tej ankiecie jest 15 pytań.
(To pytanie jest wymagane)

Podaj następujące dane:

(To pytanie jest wymagane)

Specjalność studiów:

(To pytanie jest wymagane)

Tryb studiów:

(To pytanie jest wymagane)
ZADANIE 1

Opis sytuacji

Jest środa, jesteś w pracy od godz. 9.00, teraz jest 9.15. Otworzyłeś pocztę i znalazłeś wiadomość od szefa z prośbą o jak najszybsze przygotowanie raportu. Zrobienie raportu zajmie Tobie 2 godziny. W planie na dziś masz:

  • spotkanie zespołu: 15.00 – 17.00,
  • lunch z klientem: 13.00 – 14.00,
  • telefon do klienta: 9.30 – 10.00.

Zadanie do wykonania

Twoja decyzja.
(To pytanie jest wymagane)
ZADANIE 2

Opis sytuacji

Za 3 miesiące lecisz na targi branżowe do Frankfurtu. Zależy Tobie, aby spotkać się z jak największą liczbą osób (potencjalnych kontrahentów). Wylądujesz we Frankfurcie w poniedziałek o godz. 8.30, samolot powrotny masz o godz. 16.30 we wtorek, o 15.00 musisz być na lotnisku. Z lotniska na targi jedziesz 2 godziny — w szatni możesz zostawić bagaż (zajmie to Tobie ok. 30 minut). Ile najwięcej spotkań możesz umówić, zakładając, że targi zaczynają się od godz. 9.00 i kończą o 16.30. Spotkania rozpoczynają się co pół godziny i trwają zwykle 20-25 minut. Musisz też zarezerwować sobie każdego dnia dwie przerwy po 30 min.

Zadanie do wykonania

Twoja decyzja.
(To pytanie jest wymagane)
ZADANIE 3

Opis sytuacji

Jest poniedziałek rano. To Twój ostatni tydzień przed wyjazdem na długi zasłużony urlop. W ciągu najbliższych 5 dni (do piątku) musisz przekazać swoim pracownikom do wykonania 3 ważne zadania. Spotkania z pracownikami zajmą Tobie 3 razy po 2 godziny. Chcesz je przeprowadzić w miarę możliwości na początku tygodnia, aby w piątek mieć pewność, że wszystko działa jak powinno.

Uzupełnij swój kalendarz na ten tydzień. W jakich terminach wpiszesz 3 spotkania x 2 godz.?

Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek

9.00 – 10.00

spotkanie z zespołem

9.00 – 16.00

szkolenie produktowe

9.00 – 11.00

spotkanie działowe

8.30 – 9.30

dentysta

9.00 – 11.00

spotkanie z zespołem

   

13.00 – 14.00

spotkanie z klientem

12.30 – 14.00

wywiad do gazetki firmowej

12.00 – 13.00

lunch z szefem
   

16.00 – 17.00

coaching
 

14.00 – 17.00

ostatnie sprawy przed wyjazdem

Zadanie do wykonania

Twoja decyzja.
(To pytanie jest wymagane)
ZADANIE 4

Opis sytuacji

Jest poniedziałek rano. W poczcie znajdujesz następujące informacje:

  • jutro cały dzień szkolenia z nowych procedur B2B (8 godzin),
  • środa od godziny 10.00 spotkanie działowe — bardzo pilne (ok. 2 godziny),
  • prośba od szefa, żeby 1 dzień w tym tygodniu przeznaczyć na kontrolę wdrożenia nowych procedur w oddziałach.

Kiedy najwcześniej możesz skontrolować wdrożenie nowych procedur w oddziałach?

Zadanie do wykonania

Twoja decyzja.
(To pytanie jest wymagane)
ZADANIE 5

Opis sytuacji

Rano jechałeś windą z Kasią. Poprosiła cię o pomoc w sprawie nowego projektu. Zajmie Tobie to mniej więcej 2 godziny, ale musi to być dzisiaj — od 15.00 dzisiejszego dnia do końca tygodnia Olga jest na szkoleniu. W planie na dziś masz jeszcze następujące czynności:

  • 8.30 – 9.30 — sprawdzasz maile i załatwiasz bieżące sprawy,
  • 12.00 – 13.00 — lunch z klientem.

O której uda ci się spotkać z Olgą?

Zadanie do wykonania

Twoja decyzja.
(To pytanie jest wymagane)
ZADANIE 6

Opis sytuacji

Czterech podróżnych chce przejść przez dziurawy most nocą, mając tylko jedną latarkę. Boją się przechodzić bez latarki, a most jest na tyle słaby, że równocześnie mogą się na nim znajdować tylko dwie osoby. Na przejście mostu pierwszy podróżnik potrzebuje 1 minutę, drugi 2 minuty, trzeciemu zajmuje to 5 minut, a czwartemu aż 10 minut. Kiedy idą w parze szybszy dostosowuje prędkość do wolniejszego. Jak przeprowadzić wszystkich na drugą stronę mostu w 17 minut?

Założenia:

  • Latarki nie można przerzucić z jednego brzegu na drugi.
  • Zawsze jedna z dwóch osób znajdujących się na moście ma latarkę w ręce.

Zadanie do wykonania

Napisz krok po kroku jak rozwiązujesz ten problem. 

(To pytanie jest wymagane)
ZADANIE 7

Opis sytuacji

Jesteś szefem działu sprzedaży, który właśnie otrzymał list od zdenerwowanego klienta. To drobny klient, niemniej musisz podjąć decyzję, co zrobić w niniejszej sprawie lub w sprawach jej podobnych, których ostatnio kilka się zdarzyło.

Sprawdziła(e)ś informacje przedstawione przez klienta. Z grubsza wszystko się zgadza. Ostatnie mrozy spowolniły wam produkcję ze względu na trudności w pozyskiwaniu materiału do produkcji glazury i terakoty. Dlatego produkowaliście tylko dla największych odbiorców kosztem poważnych opóźnień dla mniejszych kontrahentów, wśród których znalazł się autor listu. Umowa zawiera punkt o tym, że nie odpowiadacie za opóźnienia wynikające z przyczyn od was niezależnych. W świetle prawa, zatem klient nie może się niczego domagać, ponieważ do przyczyn takich zalicza się również warunki atmosferyczne. Już wygrywaliście podobne sprawy w sądzie. Co do innych odcieni tych samych co dawniej płytek w ostatniej dostawie, to prawda, że technologowie tym razem chyba czegoś nie dopilnowali bo różnice są znaczne, ale żadnemu klientowi nie gwarantujecie tego samego odcienia w kolejnej partii produkcji – to w waszej branży oczywiste. Klient zatem nie ma prawa wstrzymywać zapłaty należnych wam pieniędzy.   

Nie wiadomo, czy klient nie zmyślił historii o treści rozmów telefonicznych (Pani Kowalska z twojego działu potwierdziła swoją z nim rozmowę), ale całkiem możliwe, że uzyskał przez telefon właśnie takie informacje jak opisuje. To nie pierwsza zresztą tego typu sytuacja.


List od klienta:

Do Działu Sprzedaży Glazury S.A.

Szanowni Państwo.

jestem właścicielem hurtowni i sklepu z materiałami do wykończenia wnętrz „Remont” a waszym klientem już od 11 lat. Zamawiam u was miesięcznie towar o wartości średnio 80 tysięcy złotych. Współpraca między naszymi firmami układała się do tej pory pomyślnie poza kilkoma reklamacjami, które zgłosiłem na towar uszkodzony w trakcie transportu lub produkty o niewłaściwych parametrach. Nie zamierzam jednak wypominać Państwu tamtych reklamacji, bo załatwialiście je jak należy. To jednak, co spotkało mnie ze strony Państwa w ostatnich tygodniach to kpina ze stałego klienta. Ostatnią partię glazury i terakoty za 90 tys. złotych otrzymałem z 3 tygodniowym opóźnieniem. Przez 3 tygodnie musiałem tłumaczyć się przed dziesiątkami klientów, dlaczego nie mam zamówionego towaru. Większość z nich wycofała zaliczki i kupiła u konkurencji. Ci, którzy mimo tygodni oczekiwań kupili w końcu u mnie, zapowiedzieli, że nigdy więcej już nie skorzystają z usług mojej firmy. W dodatku, kiedy przysłaliście w końcu oczekiwaną partię towaru, okazało się, że większość płytek jest w zupełnie innych odcieniach niż ostatnio. Rozumiem, że odcień może się nieco zmienić, ale żeby nijak nie można go było połączyć z poprzednią partią płytek o tym samym kolorze? Klienci, którzy chcieli dokupić płytki na wykończenie mieszkań, gdy im ich brakło, byli wściekli. Trudno obliczyć mi straty, jakie wywołała państwa nieodpowiedzialność, ale biorąc pod uwagę negatywną opinię, jaka rozeszła się o mojej firmie po rynku, czego dowodem jest wyraźny spadek sprzedaży w ostatnich dwu tygodniach, długofalowo straty z pewnością dalece przekroczą wartość ostatniego zamówienia.

W przeciwieństwie do mojego zamówienia, bardzo szybko przyszło od was wezwanie do zapłaty. Jeśli zapłacę za ostatnią dostawę to nie będę miał pieniędzy na pozostały asortyment taki jak np. armatura sanitarna, a w przeciwieństwie do was producent armatury traktuje mnie poważnie i jest odpowiedzialny. W związku z powyższym za ostatnią dostawę mogę wam zapłacić, co najwyżej połowę ceny, co i tak nie pokryje strat, jakie poniosłem. Wygram o to z wami sprawę w każdym sądzie.

Inną sprawą, którą chcę tutaj poruszyć jest tragiczny sposób obsługi przez pracowników waszej firmy. Kiedy dostawa się opóźniała kilkukrotnie próbowałem połączyć się z waszą infolinią, niestety bezskutecznie. Znalazłem numer bezpośrednio do waszej firmy, ale udało mi się połączyć jedynie z recepcją główną. Pani z recepcji nie chciała mnie połączyć z żadnym konkretnym działem a jedynie przekierowała połączenie na infolinię, o dziwo telefon od niej odebrano tam za pierwszym razem, ale co z tego, skoro pan z infolinii nie był mi w stanie podać żadnej konkretnej informacji dotyczącej terminu oczekiwanej dostawy. Tłumaczył tylko, że kilkunastostopniowe mrozy uniemożliwiły pozyskiwanie surowca do produkcji a w umowie standardowo zabezpieczacie się przed ponoszeniem odpowiedzialności za opóźnienia od was niezależne, jak twierdził do nich należą również warunki pogodowe. Rzeczywiście bardzo wygodny zapis macie w umowie, szkoda, że wcześniej nie wiedziałem, że interpretujecie go jak wam wygodnie, bo z pewnością bym tej umowy nie podpisał. Po ostrej wymianie zdań uzyskałem od pana z infolinii telefon na produkcję żeby zapytać kiedy będą płytki dla mnie. Odebrał jakiś człowiek, który wprawdzie nie wiedział nic o moim konkretnym zamówieniu, ale powiedział, że produkcja „idzie”, więc powinny być wkrótce. I tak minęły kolejne dwa tygodnie w trakcie których udało mi się jeszcze porozmawiać telefonicznie z Panią Kowalską z działu sprzedaży, która z kolei twierdziła, że produkcja jednak „stoi” ze względu na mróz. Jeżeli już państwo okłamujecie klientów to proponuję ustalić wspólną wersję. Jak już pisałem oczekuję obniżenia o połowę ceny za ostatnią dostawę.

Z poważaniem,

Piotr Iksiński

Zadanie do wykonania

  1. Odpisz klientowi, co uznasz za stosowne, w postaci listu.
  2. Osobno napisz, jakie działania podejmiesz w tej sprawie w firmie.  
(To pytanie jest wymagane)
ZADANIE 8

Opis sytuacji

Miesiąc temu zostałeś awansowany na kierownika regionu. Wcześniej od 3 lat pracowałeś w na tym regionie jako sprzedawca. Wasz kierownik odszedł na emeryturę. Wasz zespół to 8 osób i Ty, teraz na stanowisku kierownika. Znasz wszystkich od dawna, lubicie się, byliście zgranym zespołem.

Przed objęciem stanowiska przyjaźniłeś się z Markiem i Filipem – sprzedawcami. Marek i Filip ucieszyli się, że zostałeś kierownikiem. Jednak podczas tego miesiąca okazało się, że do końca nie chcą zaakceptować tego, że mają teraz wykonywać Twoje polecenia służbowe, mają zawsze inne zdanie, podważają Twoje decyzje. Co gorsza podejrzewasz, że buntują pozostałych pracowników przeciwko Tobie. Zależy Tobie nadal na dobrych relacjach z Filipem i Markiem, ale z drugiej strony czujesz, że za chwilę pojawi się jawny konflikt.

Coraz częściej słyszysz też od zespołu, że trzymasz teraz bardziej „z górą”, a zapomniałeś jak to ciężko być sprzedawcą. Sprzedaż w Twoim regionie nieznacznie spadła, bierzesz pod uwagę sytuację na rynku, ale również, to, że Twoi podwładni niezbyt chętnie podchodzą do klientów.

Twój szef dał Tobie zadanie, aby w najbliższych 3 miesiącach określić potencjał zespołu (mocne strony i obszary rozwojowe). Twoja opinia będzie miała wpływ na dalsze losy tych osób w firmie. Nie chcesz nikogo skrzywdzić, ale jednocześnie wiesz, że jak nie będziesz miał efektywnego zespołu, to Ciebie ocenią jako nieefektywnego menedżera.

Zadanie do wykonania

  1. Opisz cel, który zamierzasz osiągnąć.
  2. Wypisz konkretne działania jakie zamierzasz podjąć, by osiągnąć zamierzony rezultat.
  3. Precyzyjnie i konkretnie rozpisz przebieg każdego zaplanowanego działania w formie przykładu (np. przebieg rozmowy).
  4. Uzasadnij krótko, dlaczego wybrałeś taki sposób rozwiązania sytuacji.
(To pytanie jest wymagane)
ZADANIE 9

Opis sytuacji

Jesteś kierownikiem produkcji. Zarządzasz grupą 8 brygadzistów, którzy z kolei operacyjnie zarządzają pozostałymi szeregowymi pracownikami z produkcji. Dotychczas Wasza firma cieszyła się opinią „Lidera Bezpieczeństwa”. PIP nagrodziła Waszą fabrykę w ramach organizowanego przez siebie konkursu „Bezpieczny pracownik – Bezpieczna firma – Bezpieczne społeczeństwo”. Byliście jednym z laureatów wśród wielkopolskich producentów z branży automotiv. Wówczas, podczas jednego z comiesięcznych spotkań całego zakładu z kierownictwem firmy, Prezes podziękował wszystkim pracownikom mówiąc cyt. „Bez Was zdobycie tej nagrody nie byłoby możliwe”. Jesteś przekonany, że sukces jest zasługą produkcji, ponieważ inne działy (zwłaszcza dział techniczny) po pierwsze nie traktują bezpieczeństwa jako priorytetu, a po drugie – jeszcze dokładają dodatkowe zagrożenia np. firmy zewnętrzne, które powinny być nadzorowane przez utrzymanie ruchu nie przestrzegają norm obowiązujących w zakładzie, co daje zły przykład Twoim ludziom.

Decyzją Prezesa od najbliższego poniedziałku wszyscy pracownicy obecni na hali produkcyjnej muszą nosić kaski. Dlatego za 15 min spotkasz się z brygadzistami i przekażesz im tę informację. W poprzednich latach zdarzało się, że decyzje Prezesa były na wyrost, ale tym razem chyba coś jest na rzeczy, bo rewizja oceny ryzyka przeprowadzona przez Dział BHP również wskazuje na potrzebę noszenia kasków. Nowa ocena ryzyka była wykonana po wypadku, który miał miejsce 3 miesiące temu. Wówczas to doświadczony pracownik jadąc wózkiem widłowym gwałtowanie zahamował i nieszczęśliwie uderzył głową w element metalowy wózka. Wymagana była pomoc ratowników, ponieważ rozciął głowę, a w szpitalu założono mu 5 szwów. Nadal jest na zwolnieniu lekarskim i wygląda na to, że przez kolejne 6 miesięcy nie wróci do pracy. Jakby tego było mało, macie drugą kontrolę PIP w ciągu ostatnich 5 miesięcy, w wyniku której jeden z Twoich brygadzistów już został obciążony mandatem w wysokości 400 zł. Ciebie również mogą spotkać konsekwencje, ponieważ jesteś jego bezpośrednim przełożonym.

Ostatnio słyszałeś w radio, jak jeden z kierowników budowy Złotych Tarasów w Warszawie opowiadał o najtrudniejszych momentach w trakcie tego projektu. Przypomniał sytuację, w której robotnik pracujący na 10 piętrze trzymał w rękach młotek z uchwytem na nadgarstek, którego jednak nie założył. Młotek się wyślizgnął podczas mocowania belki i spadł 6 pięter niżej uderzając w głowę innego pracownika, który zmarł na miejscu. Okazało się później, że nie miał kasku.

Ty i Twoi ludzi macie już swoje doświadczenia w tym względzie. Były przecież już kilkukrotne próby wprowadzenia obowiązku noszenia kasków i zawsze kończyły się niepowodzeniem. Sam pamiętasz, jak to jest, gdy się stoi przy linii produkcyjnej przez 8 godzin latem z kaskiem na głowie – pot się leje strugami. Ale, jak to mówią – punkt widzenia zależy od punktu siedzenia – jako menedżer teraz widzisz to inaczej.

Zastanawiasz się, co pomyślą ludzie, kiedy dowiedzą się o konieczności noszenia kasków w pracy…

Zadanie do wykonania

Napisz co powiesz brygadzistom, aby ich przekonać do noszenia kasków i żeby oni z kolei przekonali do tego swoich podwładnych pracowników.

(To pytanie jest wymagane)
ZADANIE 10

Opis sytuacji

Maszyna wytwarza 1000 sztuk produktu na minutę. 240 sztuki produktu umieszczane są w jednym wagonie. 

Zadanie do wykonania

Ile wagonów zostanie zapełnionych przez maszynę w ciągu jednej godziny?

(To pytanie jest wymagane)
ZADANIE 11

Opis sytuacji

Samochód jedzie z prędkością 160 kilometrów na godzinę. 

Zadanie do wykonania

Jaką odległość przejedzie w ciągu 30 minut?

(To pytanie jest wymagane)

PODSUMOWANIE

Z poniższej listy wybierz te kompetencje interpersonalne i analityczne, które chciałbyś/-abyś szczególnie rozwinąć podczas stażu (lista kompetencji podstawowych z definicjami na podstawie opracowania w książce „Zarządzanie kompetencjami” Grzegorza Filipowicza).

Zakończ i usuń odpowiedzi